Городенківська
ЗОШ І-ІІІ ст.. №2
Виховний
захід
«Подорож
з математикою»
Вчителі
Іванишин О. В.,
Куцик
О. В.
Ведучий.
Математика – це найкращий і навіть єдиний
можливий вступ до вивчення природи. Без геометрії і алгебри неможливе вивчення
механіки; без геометрії, алгебри і механіки неможливе вивчення астрономії, без
геометрії, алгебри, механіки й астрономії неможливе вивчення фізики й фізичної
географії; без фізики не можна взятися за хімію; без фізики й хімії немає змоги
підступити до фізіології тварин і рослин.
Д. І. Писарєв
Ведуча.
Математика – цариця всіх наук, істина є її
улюбленцем, а простота і незаперечність – убранням… Математика, що зробила
стільки послуг суспільству, наукам і мистецтву, стане провідною зорею людського
розуму в усіх галузях пізнання.
Ян Снядецький
Ведучий.
Доброго дня вам, хлопці й дівчата,
Ми раді у залі вас нині вітати!
Сьогодні запрошуєм всіх на змагання.
Знавцям й глядачам – особливі вітання!
Відомо усім: тут відсутні секрети –
Бо в школі вивчають різні предмети.
Наук у нас всяких існує багато.
Яку з них ми будемо нині вітати?
Ведуча.
Тобі, математико, наші вітання.
Це ж ти нас зібрала усіх на змагання.
Сучасну і давню науку чудову
Сьогодні у дії побачимо знову.
Чекають тут різні на вас запитання
І хитрі задачі, й цікаві завдання.
Питання серйозні, та є й жартівливі,
Тож будьте уважні і будьте кмітливі.
Лишилось питання одне з’ясувати:
Хто ж буде сьогодні подорожувати?
Ведучий.
Капітани, прошу представити свої команди.
(Капітани представляють команди,)
Ведучий.
У мандрівку по країні Математики готові?
Гравці.
Готові!
Ведучий.
Віддати швартові! Відчалюємо!
1.
Ведуча.
Наші кораблі прибули до міста, яке називається
Історичне. Але увійти у порт цього
міста зможе той корабель, команда якого
дасть відповіді на історичні запитання, з якими до нас прийшли відомі
давньогрецькі математики.
Піфагор.
Математика здає свої фортеці лише сильним і
сміливим.
1) Хто з математиків винайшов першу метальну
машину, яку з успіхом застосовували під час оборони міста Саракузи?
2) Якими одиницями у стародавні часи вимірювалась
довжина?
3) Які числа протягом віків називали абсурдними,
«числами від сатани»?
Архімед.
Людство не пам’ятає, коли почалася математика.
1) Хто з математиків переміг на олімпійських
іграх в кулачних боях?
2) Якими одиницями у стародавні часи вимірювалась
маса?
3) Протягом віків на мовах різних народів існував
вираз «ламане число». Як це число ми називаємо сьогодні?
2.
Ведучий.
На горизонті бачу Казкове місто.
Ведуча.
Так, це місто і справді казкове. Але дивовижне
воно не тільки своєю красою, а й жителями, які в ньому живуть. Це казкові
герої, підготували для вас незвичайні
«казкові» задачі. Зустрічайте їх.
Кіт
Базиліо та лисиця Аліса привели Буратіно на пустир і сказали йому:
Лисиця.
«Це Поле Чудес». Якщо закопаєш тут золоті
монети, то вранці виросте дерево, на якому буде в три рази більше золотих монет. Потім монети можна знову закопати у
землю – і виросте дерево з монетами.
Кіт.
Так можна зняти декілька врожаїв!
Лисиця.
Закопай свої монети, а ми допоможемо тобі їх
охороняти.
Кіт.
Так, ми можемо їх охороняти, але ти нам у
нагороду за послуги після кожного врожаю будеш віддавати по 9 монет!
Лисиця.
Всього по 9 монет.
Буратіно.
Тоді після двох врожаїв у мене зовсім не
залишиться грошей! Краще я сам буду охороняти!
Лисиця. Скільки ж монет у Буратіно?
З.
Ведучий.
Земля! Вдалині бачу острів!
Ведуча.
Пропоную причалити до цього острова, який має назву Кмітливий. Цей острів незвичайний. На
ньому живуть кмітливі люди, які завжди знайдуть вихід з будь-якої ситуації,
розв’яжуть будь-яку задачу цікаво і несподівано. Ви теж повинні розвивати у
собі цю здібність. Жителі цього острова підготували для вас завдання.
Внучка.
Дідусю, скільки тобі років?
Дід.
1) Якщо зменшити мої роки у 6 разів і відняти ще
6 років, то вийде 6.
Внучка.
Зрозуміло. А ви можете сказати, скільки років
моєму дідусеві?
(Команди розв’язують задачі)
Дід.
Молодці. А, може, ви і цю
задачку розв’яжете?
2) Від сувою тканини довжиною
Внучка.
Дуже кмітливі ці мандрівники. А мою задачку
розв’яжете?
3) По стеблу рослини, висота якої
4.
Ведуча.
На горизонті бачу дивний півострів.
Ведучий.
Капітани! Пришвартовуємось до дивного
півострова. Півострів цей дійсно незвичайний. Але не тільки своєю формою, але і
жителями, і тваринами, і рослинами, які є на ньому. Придивіться уважніше до
нього, може, хтось здогадається, що то за півострів? Так. Це півострів, який має назву Геометрія. А ось і його жителі.
Я – весела Гіпотенуза,
А ми – брати Катети.
Заспіваємо частівки
Вам про математику.
Вирішили ми завзято
Геометрію вивчать.
Зараз скажемо відверто:
Не будемо байдикувати.
Теорема Піфагора –
Всюди вона з нами,
Чи будинок ми будуєм,
Чи пливем морями.
Любі числа, теореми,
Формули чудові.
Ви професій гарних й різних
Друзі та основа.
Піфагоре, грецький вчений!
Ти довів нам теорему.
Тепер мусимо її
Ми доводити самі.
Теорема, теорема,
Ти звучиш, немов поема.
Ну а я – Гіпотенуза
Є для Катетів, як муза.
Гіпотенуза.
Розріжте квадрат на 7 частин, як показано на
малюнку. Складіть з цих частин фігуру, що нагадує силует кішки і зайця.
Катет.
З допомогою 16 сірників
складені 8 рівносторонніх трикутників. Заберіть 4 сірники так, щоб залишилося
лише 4 рівних трикутники.
5.
Ведуча.
Піфагор та його учні вважали, що все можна
виразити числами, що число 5 символізує колір, 6 – холод, 7 – розум, здоров’я
та світло, 8 – любов та дружбу. До математичних наук вони відносили і музику.
Ведучий.
Піфагор відкрив важливий закон музики, за яким
висота тону струни обернено пропорційна до її довжини, та створив першу
математичну теорію музики. Скільки музичних творів написано за всю історію
людства. А всі вони не що інше, як чергування семи нот.
Ведуча.
Наші кораблі заходять в річку Музичну. Берегом
річки гуляють місцеві жителі.
(Пісня
дівчини математика)
Як поїхав мій миленький
На базар до рідні,
Купив мені цей трикутник
(показує хустину, складену у двоє)
Ось він на мені!
Щоб я його голубом звала,
Щоб я йому правду казала!
Ой не буду голубом звати,
Ой не буду правду казати!
Як поїхав мій миленький
На базар до рідні,
Купив мені прямокутник.
(показує шарф)
Ось він на мені!
Щоб я його голубом звала,
Щоб я йому правду казала!
Ой не буду голубом звати,
Ой не буду правду казати!
Як поїхав мій миленький
На базар до рідні,
Купив мені круг чарівний
(показує дзеркальце)
Ось він при мені!
Щоб я його голубом звала,
Щоб я йому правду казала!
Ой не буду голубом звати,
Ой не буду правду казати!
Як поїхав мій миленький
На базар до рідні,
Купив мені гарну призму
(показує олівець для фарбування очей)
Ось вона при мені!
Щоб я його голубом звала,
Щоб я йому правду казала!
Буду його голубом звати,
Буду йому правду казати!
Математик.
Пропоную командам пригадати і записати назви
пісень, або рядочки, в яких є числівник.
6.
Ведучий.
Земля! Вдалині бачу берег!
Ведуча.
Наказую капітанам зайти у бухту «Задачі-жарти».
Рибалки.
Хоч сідай та гірко плач –
Не люблю отих задач!
Через них – одні невдачі.
Ох! Замучили задачі!
Чи підручники погані?
Чи такий я безталанний?
Я б розв’язував задачі,
Але маю лиш невдачі.
Допоможіть домашню роботу виконати.
1) Якщо в 6-літрову каструлю юшки кинути м’яч,
то
2) Скільки дірок можна зробити в скатертині
під час обіду, якщо 12 разів проштрикнути її виделкою з 4 зубчиками?
3) Кавун важить
Ведуча.
Ось і добігла кінця наша подорож. Ми з вами
відвідали країну Математику. Ви показали прекрасні знання і я переконана, що ви
ще більше полюбите її, бо і справді математика – цариця всіх наук.
Ведучий.
Всі команди добре грали.
Хоч без досвіду гравці,
Відповіді показали,
Що вони – всі молодці!
Ведучий.
За хвилиною хвилина,
Ось і грі прийшов кінець!
Тож порахуємо всі дружно,
Хто сьогодні молодець!