ОРГАНІЗАЦІя РОБОТИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
СУЧАСНОЇ ШКОЛИ
«Учитель, який передає дитині лише знання – це ремісник, той, хто виховує характер – справжній митець у своїй справі».
Софія Русова
На сучасному етапі розвитку держави все складніше стає виховувати особу гідну суспільства. Нова епоха несе за собою нову ментальність, яка вимагає у вчителя інноваційних підходів у вихованні, знання сучасних методик і форм виховної роботи з учнями. В умовах економічної кризи професія вчителя стає менш популярною, середній вік учителів загальноосвітніх шкіл становить 45–50 років, цим пояснюється застосування в навчанні та вихованні старих методик.
Розбудова Української держави на демократичних і гуманістичних засадах вимагає вдосконалення системи виховання молоді. Найактуальнішою проблемою сьогодення стає проблема пошуку нових умов організації діяльності класного керівника для ефективної роботи в сфері виховання школярів.
Класному керівнику відводиться провідна роль у формуванні особистості учня, вихованні всебічно розвиненого школяра. Він здійснює комплексний підхід у виховній роботі з учнями. Його найголовнішою роллю є організація, стимулювання та координація всіх виховних впливів у класі.
Діяльність класного керівника є основним механізмом реалізації індивідуального підходу до учнів. Орієнтуючись на це, можна сказати, що класний керівник виконує наступні завдання:
- сприяє створенню умов, що допомагають йому в індивідуальному розвитку та моральному формуванні особистості, фіксує відхилення у розвитку та поведінці учня, вносить корективи в систему його виховання;
- вивчає особистість школяра;
- влаштовує сприятливий морально-психологічний клімат у класі;
- координує діяльність вчителів-предметників;
- піклується про безпеку життя та здоров’я учнів;
- організовує співпрацю з гуртками та секціями;
- працює в тісному контакті з батьками;
- проводить диференційну, індивідуальну роботу щодо корекції родинного виховання, надає методичні рекомендації батькам;
- розробляє та поповнює портфоліо класного керівника,
користуючись веденням відповідної документації.
Серед основних функцій, що визначають зміст роботи класного керівника, є:
- аналітико-прогностична;
- комунікативна;
- корекційна;
- профілактична;
- організаційно-координуюча;
- охоронно-захисна.
У сучасних умовах розвитку загальноосвітньої школи діяльність класного керівника розглядається як «сфера відповідальності за процесс соціалізації, виховання школярів». Безперечно, відповідальність класного керівника охоплює різні сторони життєдіяльності учнів та може відображена в інваріативному та варіативному компонентах. Розглянемо більш детально кожний з них.
Інваріативний компонент діяльності класного керівника включає
- такі сфери діяльності:
- забезпечення життя і здоров’я учнів;
- забезпечення позитивних міжособистісних відносин між учнями і учнем та вчителем.
- формування соціальної компетентності учнів;
- допомога при засвоєнні загальноосвітніх програм.
У варіативному компоненті зміст діяльності встановлюється безпосередньо класним керівником та складається з:
- визначення зон ризику для учнів класу;
- планування профілактичної діяльності;
- визначення мети виховання учнів з урахуванням вікових
- здібностей;
- планування роботи з класом.
Психолого-педагогічні дослідження в області організації діяльності класного керівника стверджують, що ефективність та якість виховної роботи залежить від її системності, підвищення кваліфікації. На базі цього можна зробити такий висновок, щоб гарно виховати учня, класний керівник повинен постійно займатися самоосвітою, рухатися уперед до вершин педагогічної майстерності.
Власний досвід роботи класним керівником дає мені право сказати, що основними розділами діяльності є:
- вивчення класу;
- організація та виховання класного колективу;
- підвищення якості знань;
- організація позаурочної роботи;
- координація виховної діяльності вчителів.
Але найскладнішою та найважливішою завжди була робота з
батьками. Педагогічно грамотний класний керівник почне свою діяльність саме з цього. Вивчаючи кожну родину, родинні стосунки, мікроклімат та відносини, йому легше буде працювати з дітьми. Залучитися підтримкою батьків у процесі навчання та виховання – дуже складна задача, особливо зараз, в умовах ментальності сьогодення. Вивчення цього напрямку у роботі класного керівника приділяється багато уваги провідними педагогами та психологами. Але враховуючи вікові, демографічні, психологічні зміни суспільства актуальними стають нетрадиційні форми роботи з батьками:
- тематичні консультації;
- батьківські читання, лекторії;
- батьківські вечори, зустрічі;
- тренінги, ринги;
- тематичні заходи, які проводять батьки;
- ведення зошита спілкування.
Для проведення тематичних консультацій, батьки повинні бути впевненими, що проблема, яка стосується безпосередньо їх, потребує негайного сумісного вирішення. Батьки запрошуються для участі в тематичній консультації за допомогою спеціальних запрошень.
Найчастішими гостями такої конференції стануть: психолог, соціальний педагог, представник правоохоронних органів. Протягом такого заходу батьки отримають рекомендації щодо проблеми, яка більш за все їх хвилює.
Наведу приклад приблизних тем для консультацій:
1. Покарання дітей. Яке воно?
2. Одна дитина в сім’ї. (рекомендації щодо виховання такої дитини).
3. Талановита дитина в сім’ї
4. Проблема спілкування між трьома поколіннями в родині.
Корисною формою співпраці є батьківські читання. Ця форма роботи дає можливість не тільки слухати лекції педагогів, психологів, але й особисто вивчати літературу за проблемою, обговорювати її. Батьківські читання треба організовувати наступним чином: на перших зборах батьки вирішують, які питання вони будуть розглядати, вчитель опрацьовує інформацію, аналізує її. До цієї роботи рекомендовано залучати шкільного бібліотекаря, який допоможе підібрати відповідну літературу з конкретного питання, рекомендує її батькам для обговорення. На батьківських читаннях слід розглядати й обговорювати актуальні питання сьогодення, якої:
- народженням дитини, його перші успіхи, проблеми;
- стосунки з батьками, друзями;
- знання власного світу дитини, його оточення, хто в його житті
- найголовніша людина.
Під час спілкування батьки можуть поділитися власним досвідом у вихованні. Аналогом батьківських читань стають батьківські вечори та зустрічі, які допомагають розглянути проблеми у вихованні дитини більш спокійно та розсудливо.
Найактивнішою формою роботи з батьками, які хочуть змінити свої стосунки з дитиною на більш довірливі, є тренінги. Вони проводяться психологом з групою батьків протягом місяця. Такі заняття дають можливість стати самому дитиною, повернутися в його світ, пережити емоційно дитячі враження за допомогою тренінгових завдань «Мій казковий світ», «Я дитина», «Мої батьки», «Улюблена іграшка» та інші. У батьківських тренінгах беруть участь як мати так і батько учня, від цього ефективність тренінгу тільки зросте. До участі у тренінгу треба залучати й учнів, для того щоб психолог зміг надати классному керівнику рекомендації щодо організації взаємодії з кожною дитиною та її родиною.
Однією з дискусійних форм спілкування батьків та формування батьківського колективу є ринги, які готуються у вигляді відповідей на питання з педагогічної проблеми. Ефективним буде, коли батьки самі обирають питання. Відповідь, на які повинні надати дві сім’ї, останні учасники аналізують, задають питання, обговорюють їх та виступають у підтримку будь-якої сторони.
Практика виявила, що батьки віддають перевагу нетрадиційним читанням, тренінгам та рингам. Однак, якби не була організована робота класного керівника, мета повинна бути одна – зробити дитину особистістю, надати йому стільки уваги, щоб вона не вважала себе непотрібною, нецікавою людиною.
Гарне знання учнів допоможе усунути недоліки в поведінці.
Підводячи підсумок, слід зазначити, що організація роботи класного керівника – це найактуальніша проблема сучасної школи, яка потребує подальшого вирішення та досконалого вивчення на кожному етапі. У даній лекції я розглянула лише деякі основні форми роботи класного керівника. Акцентувала увагу на роботі з батьками та віддали перевагу нетрадиційним формам роботи в сучасній школі.
Класний керівник повинен мати мудрість учителя, відповідальність старшого товариша, доброту матері, строгість батька.
Та повірте, і для учня в школі немає ближчої людини, ніж класний керівник. Кому ж ще можна розповісти про негаразди з предмета, про сварку з товаришем чи про щасливу подію в сім’ї?
Від класного керівника залежить ступінь сформованості дитячого колективу. Вміння згуртувати навколо себе дітей — великий дар і велика робота. Вміння захопити, повести, відкрити світ — неоціненний скарб справжнього педагога. Захоплення вчителя стає захопленням учнів. І хочемо ми того чи ні, але, оскільки діти зовні схожі на своїх батьків, риси характеру класного керівника переходять у характер вихованців.
Адже байдужість породжує байдужість.
І лише вогонь породжує вогонь!